EGZAMIN PRAKTYCZNY 2013
: 15 paź 2013 21:10
Wewnętrzny egzamin praktyczny odbędzie się w dniach 15-17.11.2013. Wszystkich kandydatów uprasza się o zgłoszenie do mnie, najprościej pod numerem telefonu 502 973 275 (24h). Dodatkowo każdy przystępujący do egzaminu winien przedstawić Zarządowi Koła do 16.11.2013 indeks z potwierdzonymi zaliczeniami egzaminów wymienionych poniżej, w punkcie 2.
Informacje o Egzaminie:
1. Wewnętrzny egzamin praktyczny odbędzie się na terenie całych Beskidów, czyli obszarze obejmującym: Beskid Śląski, Beskid Żywiecki, Kotlinę Żywiecką, Pasmo Babiogórskie, Działy Orawskie, Beskid Orawsko-Podhalański, Kotlinę Orawsko-Nowotarską, Beskid Mały, Beskid Makowski, Kotlinę Rabczańską, Beskid Wyspowy, Gorce, Beskid Sądecki, Kotlinę Sądecką, Beskid Niski, Pieniny, Pogórze Spisko-Gubałowskie, Rów Podtatrzański wraz z położonymi na północ od nich Pogórzami: Śląskim, Wielickim, Wiśnickim, Rożnowskim, Ciężkowickim, Strzyżowskim, Dynowskim, Przemyskim, Jasielskim i Bukowskim, Obniżeniem Gorlickim oraz Kotliną Jasielsko-Krośnieńską, Górami Sanocko-Turczańskimi, Bieszczadami Zachodnimi, a także częścią Płaskowyżu Hyrowskiego. Północną granicę obszaru uprawnień stanowi linia kolejowa: granica państwa—Zebrzydowice—Czechowice-Dziedzice—Oświęcim—Kraków—Tarnów—Przemyśl—Medyka—granica państwa; wschodnią: granica państwa; zachodnią: granica państwa; południową: granica państwa oraz granica Tatrzańskiego Parku Narodowego. Obszar egzaminowania tożsamy z obszarem uprawnień obejmuje miasta, w tym leżące na granicy uprawnień: Oświęcim, Zator, Wieliczkę, Bochnię, Brzesko, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Łańcut, Przeworsk, Jarosław i Przemyśl.
2. Osoba przystępująca do egzaminu, musi spełnić następujące wymagania:
a) Zdane wszystkie topografie szczegółowe.
b) Zdany egzamin z G.T. Spisza, Orawy i Podhala.
c) Bezpieczeństwo w górach i pierwsza pomoc : zdany egzamin z bezpieczeństwa w górach.
d) Pozytywna opinia szefostwa kursu.
3. Egzamin składa się z trzech niezależnych części:
- terenowej,
- miejskiej,
- "autokarowej".
Zaliczenia są od siebie niezależne, aby zdać egzamin należy zaliczyć wszystkie części.
4. W czasie egzaminu pytania mające wpływ na ocenę końcową mają prawo zadawać jedynie egzaminatorzy.
5. O długości trwania egzaminów poszczególnych osób decydują egzaminatorzy.
6. Egzaminowany nie może w czasie egzaminu korzystać z niedozwolonych pomocy, takich jak skrypty, przewodniki i inne materiały.
7. W czasie egzaminu nie można korzystać z mapy. Wyjątkiem od tej zasady jest jej użycie jedynie:
a. na początku prowadzenia
b. w sytuacji zmiany wcześniej wyznaczonej trasy
c. na wyraźne zezwolenie egzaminatorów.
8. W czasie egzaminu można korzystać z kompasu w powyższych sytuacjach dotyczących mapy, a także w przypadku złej widoczności (mgła).
9. Aby przystąpić do egzaminu, każdy egzaminowany jest zobowiązany posiadać wyposażenie niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki zgodnie z informacjami przekazanymi na szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa w górach. W szczególności przypominamy o obowiązku posiadania:
a. Apteczki
b. Latarki
c. Mapy terenu uprawnień
d. Termosu z gorącym napojem
10. Zaliczenie egzaminu praktycznego nie "przechodzi" na następny rok.
11. Osobie, która nie zdała egzaminu praktycznego lub jego części (miastówka, góry, "autokarówka") przysługuje prawo do ponownego podejścia w kolejnym roku kalendarzowym. Ponadto, w przypadku niezaliczenia pierwszego terminu egzaminu wyznaczonego przez Zarząd Koła, egzaminowanym przysługuje termin poprawkowy w terminie do trzech tygodni od ogłoszenia wyników. Termin egzaminu poprawkowego ustala Zarząd Koła.
12. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zwrócić się do szefostwa kursu lub Zarządu koła.
13. Końcowy wynik egzaminu jest przekazywany uczestnikowi dopiero po konsultacjach egzaminatorów z pełnym składem komisji egzaminacyjnej na mecie egzaminu. Ocena komisji jest ostateczna. W trakcie egzaminu poprawkowego, wynik przekazywany jest zarówno po części terenowej, "autokarowej", jak i po części miejskiej.
14. Egzaminują przewodnicy wyznaczeni do tego przez Zarząd.
15. Materiał z zakresu "miastówki" obejmuje nie tylko Żywiec, Bielsko- Białą, Cieszyn i Suchą Beskidzką (o których najczęściej myśli się w czasie przygotowań do egzaminu), ale także pozostałe miasta leżące na terenie całych Beskidów wraz z pogórzami.
Dodatkowe informacje:
16. W piątek zdający wraz z egzaminatorami udają się na teren uprawnień samochodami. Dzień ten poświęcony jest na dojazd na miejsce noclegowe połączony z częścią miastową i / lub "autokarową". Noclegi mają miejsce w lokalizacji nieznanej uprzednio egzaminowanym (standard turystyczny- śpiwory!).
W sobotę dalszy ciąg egzaminu - część terenowa.
W niedzielę część miastowa oraz "autokarowa" egzaminu.
Podane ramy czasowe poszczególnych części egzaminu są jedynie orientacyjne. Interpretacja i dokładny przebieg egzaminu zależy od egzaminatorów.
17. Część terenowa obejmuje poruszanie się w terenie górskim, w szczególności poza wytyczonymi szlakami turystycznymi oraz wykorzystanie wiedzy z zakresu terenoznastwa, pierwszej pomocy przedmedycznej, metodyki prowadzenia grupy.
Część "autokarowa" obejmuje prowadzenie pojazdu egzaminacyjnego w pozycji pilota / przewodnika. Oceniana jest metodyka, przygotowanie merytoryczne, orientacja w terenie. Szczególna uwaga zwracana jest na obszary pozornie "martwe" krajoznawczo - odcinki poza miastami, przejazdy między miejscowościami, drogi leśne, etc.
Część miejska obejmuje poruszanie się z grupą po mieście. Oceniane są metodyka, przygotowanie merytoryczne oraz orientacja w terenie miejskim.
18. Tydzień przed rozpoczęciem egzaminu, egzaminowani zostaną poinformowani o ramowym przebiegu 5 tras egzaminacyjnych. Część miejska i "autokarowa" egzaminu odbędzie się zgodnie z jedną z podanych tras.
19. Podsumowanie egzaminu oraz ogłoszenie wyników odbędzie się w niedzielę (trzeciego dnia egzaminu), w godzinach wieczornych w siedzibie Koła. Miejsce ogłoszenia wyników może zostać zmienione przez Zarząd Koła na wniosek egzaminatorów.
20. Szacowany łączny koszt noclegów oraz przejazdów w czasie egzaminu wynosi ok. 75 - 150 PLN i może ulec zmianie.
Informacje o Egzaminie:
1. Wewnętrzny egzamin praktyczny odbędzie się na terenie całych Beskidów, czyli obszarze obejmującym: Beskid Śląski, Beskid Żywiecki, Kotlinę Żywiecką, Pasmo Babiogórskie, Działy Orawskie, Beskid Orawsko-Podhalański, Kotlinę Orawsko-Nowotarską, Beskid Mały, Beskid Makowski, Kotlinę Rabczańską, Beskid Wyspowy, Gorce, Beskid Sądecki, Kotlinę Sądecką, Beskid Niski, Pieniny, Pogórze Spisko-Gubałowskie, Rów Podtatrzański wraz z położonymi na północ od nich Pogórzami: Śląskim, Wielickim, Wiśnickim, Rożnowskim, Ciężkowickim, Strzyżowskim, Dynowskim, Przemyskim, Jasielskim i Bukowskim, Obniżeniem Gorlickim oraz Kotliną Jasielsko-Krośnieńską, Górami Sanocko-Turczańskimi, Bieszczadami Zachodnimi, a także częścią Płaskowyżu Hyrowskiego. Północną granicę obszaru uprawnień stanowi linia kolejowa: granica państwa—Zebrzydowice—Czechowice-Dziedzice—Oświęcim—Kraków—Tarnów—Przemyśl—Medyka—granica państwa; wschodnią: granica państwa; zachodnią: granica państwa; południową: granica państwa oraz granica Tatrzańskiego Parku Narodowego. Obszar egzaminowania tożsamy z obszarem uprawnień obejmuje miasta, w tym leżące na granicy uprawnień: Oświęcim, Zator, Wieliczkę, Bochnię, Brzesko, Tarnów, Dębicę, Rzeszów, Łańcut, Przeworsk, Jarosław i Przemyśl.
2. Osoba przystępująca do egzaminu, musi spełnić następujące wymagania:
a) Zdane wszystkie topografie szczegółowe.
b) Zdany egzamin z G.T. Spisza, Orawy i Podhala.
c) Bezpieczeństwo w górach i pierwsza pomoc : zdany egzamin z bezpieczeństwa w górach.
d) Pozytywna opinia szefostwa kursu.
3. Egzamin składa się z trzech niezależnych części:
- terenowej,
- miejskiej,
- "autokarowej".
Zaliczenia są od siebie niezależne, aby zdać egzamin należy zaliczyć wszystkie części.
4. W czasie egzaminu pytania mające wpływ na ocenę końcową mają prawo zadawać jedynie egzaminatorzy.
5. O długości trwania egzaminów poszczególnych osób decydują egzaminatorzy.
6. Egzaminowany nie może w czasie egzaminu korzystać z niedozwolonych pomocy, takich jak skrypty, przewodniki i inne materiały.
7. W czasie egzaminu nie można korzystać z mapy. Wyjątkiem od tej zasady jest jej użycie jedynie:
a. na początku prowadzenia
b. w sytuacji zmiany wcześniej wyznaczonej trasy
c. na wyraźne zezwolenie egzaminatorów.
8. W czasie egzaminu można korzystać z kompasu w powyższych sytuacjach dotyczących mapy, a także w przypadku złej widoczności (mgła).
9. Aby przystąpić do egzaminu, każdy egzaminowany jest zobowiązany posiadać wyposażenie niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki zgodnie z informacjami przekazanymi na szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa w górach. W szczególności przypominamy o obowiązku posiadania:
a. Apteczki
b. Latarki
c. Mapy terenu uprawnień
d. Termosu z gorącym napojem
10. Zaliczenie egzaminu praktycznego nie "przechodzi" na następny rok.
11. Osobie, która nie zdała egzaminu praktycznego lub jego części (miastówka, góry, "autokarówka") przysługuje prawo do ponownego podejścia w kolejnym roku kalendarzowym. Ponadto, w przypadku niezaliczenia pierwszego terminu egzaminu wyznaczonego przez Zarząd Koła, egzaminowanym przysługuje termin poprawkowy w terminie do trzech tygodni od ogłoszenia wyników. Termin egzaminu poprawkowego ustala Zarząd Koła.
12. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zwrócić się do szefostwa kursu lub Zarządu koła.
13. Końcowy wynik egzaminu jest przekazywany uczestnikowi dopiero po konsultacjach egzaminatorów z pełnym składem komisji egzaminacyjnej na mecie egzaminu. Ocena komisji jest ostateczna. W trakcie egzaminu poprawkowego, wynik przekazywany jest zarówno po części terenowej, "autokarowej", jak i po części miejskiej.
14. Egzaminują przewodnicy wyznaczeni do tego przez Zarząd.
15. Materiał z zakresu "miastówki" obejmuje nie tylko Żywiec, Bielsko- Białą, Cieszyn i Suchą Beskidzką (o których najczęściej myśli się w czasie przygotowań do egzaminu), ale także pozostałe miasta leżące na terenie całych Beskidów wraz z pogórzami.
Dodatkowe informacje:
16. W piątek zdający wraz z egzaminatorami udają się na teren uprawnień samochodami. Dzień ten poświęcony jest na dojazd na miejsce noclegowe połączony z częścią miastową i / lub "autokarową". Noclegi mają miejsce w lokalizacji nieznanej uprzednio egzaminowanym (standard turystyczny- śpiwory!).
W sobotę dalszy ciąg egzaminu - część terenowa.
W niedzielę część miastowa oraz "autokarowa" egzaminu.
Podane ramy czasowe poszczególnych części egzaminu są jedynie orientacyjne. Interpretacja i dokładny przebieg egzaminu zależy od egzaminatorów.
17. Część terenowa obejmuje poruszanie się w terenie górskim, w szczególności poza wytyczonymi szlakami turystycznymi oraz wykorzystanie wiedzy z zakresu terenoznastwa, pierwszej pomocy przedmedycznej, metodyki prowadzenia grupy.
Część "autokarowa" obejmuje prowadzenie pojazdu egzaminacyjnego w pozycji pilota / przewodnika. Oceniana jest metodyka, przygotowanie merytoryczne, orientacja w terenie. Szczególna uwaga zwracana jest na obszary pozornie "martwe" krajoznawczo - odcinki poza miastami, przejazdy między miejscowościami, drogi leśne, etc.
Część miejska obejmuje poruszanie się z grupą po mieście. Oceniane są metodyka, przygotowanie merytoryczne oraz orientacja w terenie miejskim.
18. Tydzień przed rozpoczęciem egzaminu, egzaminowani zostaną poinformowani o ramowym przebiegu 5 tras egzaminacyjnych. Część miejska i "autokarowa" egzaminu odbędzie się zgodnie z jedną z podanych tras.
19. Podsumowanie egzaminu oraz ogłoszenie wyników odbędzie się w niedzielę (trzeciego dnia egzaminu), w godzinach wieczornych w siedzibie Koła. Miejsce ogłoszenia wyników może zostać zmienione przez Zarząd Koła na wniosek egzaminatorów.
20. Szacowany łączny koszt noclegów oraz przejazdów w czasie egzaminu wynosi ok. 75 - 150 PLN i może ulec zmianie.